Letecký priemysel sa neustále vyvíja. A jedným z hnacích motorov bezpečnostných zmien a úprav sú práve letecké nešťastia. Na základe rôznych nehôd a zlyhaní sa za posledné desaťročia výrazne zmenili niektoré technické prvky lietadiel, upravili sa pravidlá a normy, vďaka čomu je dnes lietanie bezpečnejšie ako kedykoľvek predtým.
Za niektoré letecké nešťastia môžu ľudské chyby, iné boli spôsobené technickými poruchami. Minule sme písali o leteckých katastrofách, ktoré sa skončili dobre, no tie najvážnejšie si vyžiadali životy stoviek ľudí.
Zrážka lietadiel nad Dillí
Za tretiu najtragickejšiu leteckú nehodu v histórii sa považuje stret lietadiel nad mestom Dillí, ku ktorému došlo 12. novembra 1996. Vo vzduchu sa zrazili 2 veľké lietadlá, Boeing 747 saudskoarabských aerolínií a kazašský Iľjušin-76. Po náraze lietadlá explodovali, stali sa neovládateľnými a na zem dopadli už len trosky. Nehodu neprežilo všetkých 312 pasažierov na palube Boeingu a 37 ľudí na palube Iľjušinu.
Túto obrovskú tragédiu podľa vyšetrovateľov spôsobil pilot Iľjušinu, ktorý letel v letovej hladine nad Boeingom. Po nesprávnom porozumení príkazu od riadiaceho letovej prevádzky však piloti začali klesať a narazili do stúpajúceho Boeingu.
Zaujímavosť: Tejto tragickej nehode by sa dalo predísť, ak by obe lietadlá mali na palube systém na varovanie pred kolíziou TCAS, ktorým sú už v dnešnej dobe vybavené všetky lietadlá komerčných aeroliniek.
Náraz lietadla do hory v Japonsku
Táto letecká havária bola spôsobená technickým problémom, za ktorým však v konečnom dôsledku tiež stojí ľudský faktor. 12. augusta 1985 Boeing 747 leteckej spoločnosti Japan Airlines, ktorý mieril z Tokia do Osaky, havaroval do hory Osutaka. Pri tejto nehode zomrelo 520 ľudí. Akoby zázrakom prežili štyria.
Už 13 minút po štarte kontaktovali piloti riadiaceho letovej prevádzky s tým, že lietadlo sa stalo neovládateľným. Následne sa ho snažili 32 minút udržať vo vzduchu, no neúspešne. Vyšetrovanie ukázalo, že príčinou tejto nehody bola chyba pri oprave tlakovej priečky 7 rokov pred incidentom. Táto priečka sa uvoľnila a spôsobila prudkú zmenu tlaku v kabíne s následnou explóziou, pri ktorej odpadla časť chvosta.
Vedeli ste, že za veľký počet úmrtí pri tejto leteckej katastrofe podľa vyšetrovania môže aj neskorý príchod záchranných zložiek, najmä kvôli ťažko prístupnému terénu? Ak by prišli skôr, počet obetí mohol byť pravdepodobne menší.
Tragický stret lietadiel na Tenerife
Vôbec najtragickejšou leteckou nehodou v histórii bol stret lietadiel na letisku na Tenerife. 27. marca 1977 došlo k havárii 2 lietadiel Boeing 747 priamo na pristávacej dráhe. Jedno lietadlo patrilo spoločnosti KLM, druhé Pan Am. Nehoda si vyžiadala 583 mŕtvych. Zahynuli všetci ľudia na palube lietadla spoločnosti KLM, z lietadla Pan Am prežilo 61 cestujúcich.
Nehode predchádzalo hneď niekoľko incidentov. Kvôli výbuchu bomby na letisku Las Palmas bolo viacero letov presmerovaných práve na Tenerife. Malé lokálne letisko však nebolo pripravené na veľký nápor lietadiel, vonku bola hustá hmla a ľudia boli nervózni. Piloti Boeingu KLM sa rozhodli vzlietnuť bez jasného súhlasu od riadiaceho letovej prevádzky a nevšimli si, že na dráhe sa nachádza lietadlo spoločnosti Pan Am.
Keď piloti uvideli druhé lietadlo, bolo už neskoro. Boeing spoločnosti KLM svojím podvozkom rozdrvil trup lietadla Pan Am, zrútil sa, explodoval a vzbĺkol. Aj kvôli tomu sa nepodarilo zachrániť nikoho na palube.
Záver: Je prirodzené, že nikto z nás nenastupuje do lietadla s vidinou podobného nešťastia. Rovnako prirodzené je však myslieť na svojich blízkych. Ani jeden z nás totiž nie je nedotknuteľný. Nevieme, čo a kedy sa nám môže stať. Práve preto je dobré mať uzatvorené životné poistenie, vďaka ktorému budú vaši blízki zabezpečení, ak sa vám náhodou prihodí tragická udalosť.